آخرین اخبار روز ایران و جهان را در این سایت بخوانید.

اخبار روز ایران و جهان

اختتامیه‌ی جشنواره‌ تئاتر فجر برگزار شد/ اسامی برندگان

بازدید : 725 |
درباره : فرهنگی , |
تاریخ : یکشنبه 23 بهمن 1390 زمان : 12:08

داوود رشیدی كه جایزه بزرگ جشنواره را به ستاره پسیانی دختر آتیلا پسیانی اهدا كرد به شوخی خطاب به این بازیگر جوان گفت: این جایزه پنج هزار دلار است كه من آن را....

با تجلیل از جمشید مشایخی، اسماعیل خلج، احمد جولایی و شیرین بزرگمهر، آیین اختتامیه سی‌امین جشنواره تئاتر فجر در تالار «وحدت» برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مراسم كه امشب ـ 22 بهمن‌ماه ـ در تالار وحدت برگزار شد، سید محمد حسینی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ با تشكر از اساتید هنر نمایش به سخنان جمشید مشایخی كه در ابتدای مراسم درباره‌ی شهدا مطرح كرده بود، اشاره كرد و گفت: از استاد جمشید مشایخی كه در 22 بهمن یاد شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند، تقدیر و تشكر می‌كنم.

وزیر ارشاد:
باید دبیرخانه جشنواره‌ی سی‌و یكم از فردا آغاز به كار كند
وزیر ارشاد به حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن امروز اشاره كرد و افزود: امروز نیز مردم ایران یكبار دیگر عظمت ایران را به جهانیان نشان دادند.
وی با اشاره به سرود «ای ایران» كه در ابتدای مراسم اجرا شد، ادامه داد: مردم ایران به این سرود كه خوانده شد ایمان دارند و عزت، شكوه ایران برای آنها یك اصل است و همه گروه‌ها هم به آن عقیده دارند و این اصل متعلق به گروه خاصی نیست.
سیدمحمد حسینی در ادامه به جایگاه پر شكوه تاریخ و تمدن ایران در دوران گذشته ایران اشاره كرد و افزود: امروز نیز همچون گذشته مردم ایران در صنعت، كشاورزی ، تكنولوژی نانو و ماهواره و... پیشرفت‌های بسیار چشم‌گیری داشته‌اند كه هنرمندان باید سعی كنند این پیشرفت‌ها نیز در آثارشان نمایش دهند. همچنان كه در دوران دفاع مقدس نیز بسیاری از تصاویر سرداران و شهدای ما در قالب فیلم‌ها، تئاتر و نمایش‌های به تصویر كشیده‌ شده‌اند.
وی تصریح كرد: امروز نیز باید نخبگان را تكریم كنیم همچنان كه امسال فیلم «شور شیرین» با موضوع زندگی شهید كاوه در جشنواره فیلم فجر حضور داشت.
وزیر ارشاد همچنین گفت: امسال در جشنواره تئاتر فجر به شهرستان‌ها توجه شده است و بخش بین‌المللی هم رونق خوبی داشته است.
سید محمد حسینی در بخش دیگری از سخنانش گفت: باید دبیرخانه جشنواره سی‌ و یكم از فردا فعالیت خود را برای دوره بعدی این جشنواره آغاز كند و این گونه نباشد كه ما برای جشنواره بعدی زمان را از دست بدهیم.
وزیر ارشاد در ادامه به برگزاری همزمانی جشنواره تئاتر و فیلم فجر اشاره كرد و عنوان كرد: بعضی تصور می‌كنند همزمانی جشنواره فیلم و تئاتر باعث تداخل و ناهماهنگی خواهد شد و تئاتر، تحت‌الشعاع جشنواره فیلم قرار می‌گیرد اما خود من در بازدید‌هایی كه داشتم شاهد استقبال خیلی خوب علاقمندان بودم ولی با این حال از آقای شاه‌آبادی درخواست می‌كنم كه از سال آینده جشنواره تئاتر از روزهای اول بهمن‌ماه آغاز شود كه با جشنواره فیلم تداخل نداشته باشد و هنرمندان تئاتر به خوبی بتوانند از این دو فضا استفاده كنند.
به گزارش ایسنا، در ابتدای این مراسم تصاویری از جواد ذولفقاری، رضا انصاری، شاه‌علی سرخانی، فرانك میری، قبه زرین و مجید فروغی از درگذشتگان هنر نمایش و تئاتر پخش شد.
همچنین در بخش تجلیل از اساتید تئاتر نیز كه با حضور اردشیر صالح‌پور، خسرو حكیم‌رابط و محمد دشت‌گلی برگزار شد، از استاد جمشید مشایخی، اسماعیل خلج، احمد جولایی و شیرین بزرگمهر با اهدای لوح و عكس آن‌ها تقدیر شد.

مشایخی:
افتخار می‌كنم كه امشب در حضور معلم‌هایم هستم

جمشید مشایخی پس از دریافت تندیس در سخنانی كوتاه گفت: افتخار می‌كنم كه امشب درحضور معلم‌های خود هستم كه امروز شاگرد شما جمشید، مورد تشویق شما گل‌ها قرار گرفت.
این استاد پیشكسوت تئاتر و سینما افزود: امشب می‌خواهم چیزی كه هم‌میهنان عزیز نمی‌دانند را عرض كنم، زمانی كه به ایران حمله شد خدمت‌گزار هنرمندان تئاتر بودم و وقتی كه از آنها سوال كردم كه آیا حاضرید به جبهه بروید و برای رزمندگان نمایش اجرا كنیم كه همه جواب مثبت دادند و گفتند حاضریم، من نیز نامه‌ای مبنی بر این جواب هنرمندان به مسوولین نوشتم ولی هیچ جوابی از آنها نشنیدم.
جمشید مشایخی سخنانش را با قطعه شعری به یاد شهدایی كه جانشان را برای ایران فدا كرده‌اند، به پایان برد.

تقدیر از اسماعیل خلج
اسماعیل خلج دیگر هنرمند پیشكسوت كه از وی تجلیل به عمل آمد هم، گفت: حدود 90 رباعی سروده‌ام كه یكی از آن‌ها را امشب برای شما می‌خوانم، البته این رباعی مربوط به این جشنواره و قدردانی نیست اما به خلوت تنهایی انسان مربوط است.
وی سپس به قرائت رباعی‌اش پرداخت.

تقدیر از احمد جولایی
احمد جولایی دیگر هنرمند پیشكسوت تئاتر نیز طی سخنانی گفت: فقط می‌توانم بگویم متشكرم از اینكه امسال در جشنواره تئاتر، شهرستان نیز دیده شد.
وی گفت: در حالی كه تئاتر ملی هنوز مورد وفاق همه هنرمندان قرار نگرفته و در حالی كه تعزیه ثبت جهانی شده است سعی كنیم به كارهای شهرستان بیشتر توجه كنیم. همه ما از دیده شدن كارهای تهران خوشحالیم ولی باید به تئاتر شهرستان بیشتر توجه كنیم.
جولایی در پایان گفت: تئاتر آیینه اصغری است كه جهان‌دار اكبر است.

شیرین بزرگمهر:
این بزرگداشت،بزرگداشت دانشجویان من است

شیرین بزرگمهر نیز كه در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفت در سخنانی گفت:‌در واقع این بزرگداشت،بزرگداشت دانشجویان من است و اگر امشب من در این جایگاه قرار گرفتم، بازخورد كلاس‌های درس من است و خوشحالم كه از دانشجویانم لوح تقدیر می‌گیرم.
وی همچنین گفت: خوشحالیم كه امسال دانشجویان در جشنواره تئاتر دیده شدند چرا كه فكر می‌كنم این یك تعامل دو سویه است كه اگر آن را از دست دهیم هر دو طرف متضرر خواهند شد.
خسرو حكیم‌رابط نیز كه برای اهدای لوح تقدیر به روی صحنه آمده بود، درباره جمشید مشایخی گفت: امروز نه با یك دل عاشق بلكه با یك خرمن عشق آتشین با جمشید مشایخی روبرو هستیم. همه ما آرزو می‌كنیم این خرمن آتش عشق همواره و همچنان گرمابخش صحنه‌های ما برای جوانان ما در صحنه باقی بماند.
در ابتدای مراسم تجلیل از هنرمندان تئاتر، تصاویری از زندگی هنری تجلیل شدگان پخش شد؛ در این تصاویر كه بخشی از آن مربوط به بزرگداشت جمشید مشایخی بود، عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، حمید سمندریان و محمدعلی كشاورز و جعفر والی، سخنانی در رابطه با نقش و فعالیت این هنرمند پیشكسوت مطرح كردند.
به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم با حضور سیدمحمد حسینی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ و حمید شاه‌آبادی ـ معاون هنری وزیر ارشاد ـ از ـ آفتابی ـ مدیر كل اداره ارشاد اسلامی كرمانشاه، قادر آشنا مدیر كل اداره ارشاد استان البرز و حسین ثابت‌قدم سرپرست اداره ارشاد خراسان شمالی تقدیر شد.
همچنین در ادامه و در بخش معرفی برگزیدگان بخش‌های جنبی سی‌امین جشنواره تئاتر فجر، قوه قضاییه به خاطر نقد و قضاوت درست به نمایش «آدم‌كش» به كارگردانی محمد زوار بی‌ریا لوح تقدیر و مبلغ 70 میلیون ریال اهدا كرد كه این تقدیر توسط دكتر جامی مدیر كل پیشگیری‌های فرهنگی قوه قضاییه انجام گرفت.
در بخش معرفی برگزیده نمایش توسط هیات داوران بخش كمیته دانشجویی با تقدیر از نمایش‌های «به مراسم مرگ داداش خوش آمدید»، «سومین شنبه هفته» و «ادیپ»، لوح تقدیر و مبلغ 8 میلیون ریال به یوسف باپیری كارگردان نمایش «ویران» اهدا شد.

بخشی مسابقه ایران:
طراحی صحنه: در این بخش هیأت داوران با تقدیر از رضا عباسی و امین سالاری برای نمایش «رویای تفتیده» جایزه این بخش را به شیما میرحمیدی طراح صحنه نمایش «به مراسم مرگ داداش‌ خوش آمدید» اهدا كرد.

بازیگری مرد:
در این بخش با تقدیر از حسین امیدی بازیگر نمایش «به مراسم مرگ داداش خوش آمدید» و تقدیر از گروه بازیگران نمایش «پری» به ویژه رضا پاپی و حسین شفیعی؛ جایزه بازیگری به حمیدرضا آذرنگ برای بازی در نمایش «خون رقصه» اهدا شد.

بازیگری زن: هیأت داوران از گیتی قاسمی برای نمایش «خون رقصه» و نسیم ادبی دیگر بازیگر این نمایش تقدیر كرد و جایزه برگزیده به ثریا شیرزادی برای نمایش‌«مرگ كسب و كار من است» از كرمانشاه اهدا شد.

نمایشنامه نویسی:
در این بخش خیر‌الله تقیانی‌پور برای نمایشنامه «پری» و صحرا رمضانیان برای نمایشنامه « مرگ كسب و كار من است» تقدیر شدند و جایزه برگزیده به سلما رفیعی برای نمایشنامه «به مراسم مرگ دادش خوش آمدید» اهدا شد.

كارگردانی:

در این بخش هیأت داوران از حسین پاكدل برای نمایش «عشق و عالیجناب» و آرش دادگر برای نمایش‌«بازگشت افتخار آمیز مردان جنگ» تقدیر كرد و جایزه این بخش را به سمانه زندی‌نژاد برای نمایش « به مراسم مرگ داداش خوش آمدید» اهدا كرد.
حسین پاكدل كه جایزه‌اش را از هادی مرزبان گرفت، هنگام دریافت جایزه‌اش در سخنانی خواستار مشخص شدن وضعیت اجرای عمومی این نمایش شد و گفت: قرار بود این نمایش پنج سال پیش با كارگردانی هادی مرزبان اجرا شد كه قسمت نشد و امسال اجازه دادند خودم آن را كار كنم.
وی خطاب به معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از همه دوستان تشكر می‌كنم كه اجازه دادند این نمایش در جشنواره اجرا شود. از یك ماه پیش پنج شش بار به دفتر معاونت مراجعه كردم و می‌خواستم ایشان را ببینم كه هر بار گفته شد فرصت ندارند و من به شوخی به منشی ایشان گفتم، ایشان را روی صحنه در مراسم اختتامیه خواهیم دید كه این اتفاق هم نیفتاد.
پاكدل دوباره خواستار مشخص شدن وضعیت اجرای عمومی نمایشش شد و افزود: برای اجرای عمومی نمایش ما فكری شود، یك گروه بزرگ سه ماه و نیم زحمت كشیده‌اند همین جا می‌خواهم قول اجرای عمومی‌اش را بدهید چون جزو تعهدات بنیاد رودكی بوده است.
آرش دادگر هم هنگام دریافت جایزه‌اش، این جایزه را به همسرش تقدیم كرد كه به دلیل نداشتن بلیت اختتامیه نتوانسته بود در این برنامه حاضر شود.
دادگر با اشاره به شرایط دشوار تمرین این نمایش گفت: نمایش‌مان را در راهروهای برج‌آزادی تمرین می‌كردیم چون جایی برای تمرین نداشتیم.
به گزارش ایسنا، جوایز بخش مسابقه بین‌الملل این دوره از جشنواره نیز بدین شرح اعلام شد:

موسیقی:
در این بخش مسعود سخاوت‌دوست برای نمایش «دو لیتر در دو لیتر صلح» از ایران جایزه را دریافت كرد كه این جایزه دو هزار دلار جایزه نقدی بود.
طراحی صحنه:
در این بخش یوشیكاتسو ایتو برای نمایش «قصر مه‌آلود» از ژاپن جایزه‌ای به مبلغ دو هزار دلار را دریافت كرد.
بازیگری مرد:
صابر ابر برای بازی در نمایش «ریچارد سوم» جایزه این بخش را به مبلغ دو هزار و پانصد دلار دریافت كرد.
بازیگری زن‌:
در این بخش ناتالی منتا برای نمایش «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» از ایتالیا جایزه‌ای به مبلغ دو هزار و پانصد ‌دلار گرفت.
نمایشنامه‌نویسی:
حمیدرضا آذرنگ برای نگارش نمایشنامه « دو لیتر در دو لیتر صلح» جایزه‌ای به مبلغ سه هزار دلار دریافت كرد.
كارگردانی:
در این بخش آتیلا پسیانی برای كارگردانی نمایش «ریچارد سوم»‌جایزه‌ای به مبلغ سه هزار دلار دریافت كرد و چون در سفر بود، ستاره پسیانی به نمایندگی از پدرش این جایزه را گرفت.
جایزه ویژه:
هیأت داوران در این بخش جایزه‌ای به مبلغ چهار هزار دلار به نمایش «قصر مه‌آلود» از كشور ژاپن اهدا كرد.
جایزه بزرگ:
در این بخش جایزه به آتیلا پسیانی برای نمایش «ریچارد سوم» اهدا شدكه مبلغ این جایزه پنج هزار دلار بود.
حاشیه‌ی بر متن اختتامیه:
حسین امیدی كه برای نمایش «به مراسم مرگ داداش خوش آمدید» تقدیر شد، با تشكر از هیأت داوران گفت: ببخشید كه كفشم پاره است پول نداشتم كفش بخرم كه در پاسخ به او امیرحسین مدرس مجری برنامه گفت:‌ با این جایزه می‌توانید یك عالمه كفش بخرید!
ـ هنگام اهدای جوایز طراحی صحنه به اشتباه تصاویری درباره بخش نمایشنامه‌نویسی پخش شد.
ـ صدای گریه چندین كودك در تالار وحدت مدام شنیده می‌شد.
ـ‌فریندخت زاهدی كه جایزه بازیگری زن را اهدا كرد به اشتباه نام نمایش «خون رقصه» را خون و قصه اعلام كرد.
ـ صحرا رمضانیان كه برای نمایشنامه «مرگ كسب و كار من است» تقدیر شد، جایزه‌اش را به مادرش اهدا كرد ـ همچنین سلما رفیعی برگزیده این بخش جایزه‌اش را به تمام استادانش در دانشگاه تقدیم كرد.
ـ امیرحسین مدرس به شوخی خطاب به برگزیدگان بخش بین‌الملل جشنواره گفت:‌ برگزیدگان ایرانی اگر این دلارها نگه دارند قاچاقچی هستند!
ـ داوود رشیدی كه جایزه بزرگ جشنواره را به ستاره پسیانی دختر آتیلا پسیانی اهدا كرد به شوخی خطاب به این بازیگر جوان گفت: این جایزه پنج هزار دلار است كه من آن را به تو نمی‌دهم چون ممكن است آن را به پدرت ندهی!
ـ حمیدرضا آذرنگ نیز جایزه‌اش را به پدرش كه در مراسم حاضر بود، تقدیم كرد.
به گزارش ایسنا، ‌مراسم اختتامیه سی‌امین دوره جشنواره تئاتر فجر با سی‌و پنج دقیقه تاخیر راس ساعت 19:05 با سرود جمهوری اسلامی و قرائت آیاتی از كلام‌الله مجید آغاز شد.
ـ اجرای حركات موزون آذری توسط گروه كودكان، پخش تصاویر كوتاهی از برگزاری نشست شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر فجر و نمایش‌هایی كه در جشنواره فجر به صحنه رفتند از بخش‌های ابتدایی این مراسم بود.
ـ رحمت امینی دبیر سی‌امین جشنواره تئاتر فجر نیز برای لحظاتی به روی صحنه آمد و با عرض خیرمقدم به حضار به جای ارائه گزارش و سخنرانی حاضرین در مراسم را به دیدن گزارش تصویری از جشنواره دعوت كرد.
ـ در این گزارش امینی توضیحاتی درباره بخش‌های مختلف جشنواره و آثار شهرستانی و بین‌الملل سی‌امین جشنواره تئاتر فجر ارائه كرد و یاد و خاطره هنرمندان درگذشته تئاتر در سال جاری را گرامی داشت.
ـ در بخش دیگری از مراسم سرود ای ایران توسط گروه نوازندگان اجرا شد كه به احترام سرود ملی، حضار در مراسم به صورت ایستاده گروه نوازندگان را همراهی كردند.
ـ كارگردان اختتامیه این مراسم به طور مشترك بر عهده مهرداد رایانی مخصوص و حسن وارسته بود و اجرای مراسم را امیرحسین مدرس بر عهده داشت.




برچسب ها : جشنواره , تئاتر , جوایز , جشنواره فجر , دبيرخانه , آثار ,
نویسنده : مدیر | نظرات (0)

اخبار مرتبط

آخرین خبرها

اسامی داوران هفته نخست لیگ برتر اعلام شد
حمله بی‌سابقه پروین به وزیر
طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی
حسین فریدون پنجم شهریور محاکمه می شود
هانیه توسلی هم در تلویزیون ممنوع شد
تلاش بغداد برای کاهش تنش تهران لندن
اتحادیه املاک کرج: خانه ارزان شد اما اجاره پایین نیامد
قلعه نویی: اگر فحاشی 100 هزار نفر خوب است آن را به حسن زاده تقدیم می کنم
دروازه بان برزیلی برای حضور در تیم گیتی پسند وارد ایران شد
دزدی هنگفت از جنیفرلوپز
احتمال صدور حکم سه سال حبس برای نجفی
بویینگ 80 فروند هواپیما به ایران می‌فروشد
دوقلوهای داعشی مادر خود را سر بریدند!
واکنش‌ ها به نتایج همه پرسی در انگلیس
رقم کمک هزینه مسکن نمایندگان مجلس
سود وام مسکن کاهش یافت
راز قتل بازیکن سایپا
شبکه "من و تو" جای سالار عقیلی نیست!
مذاکره هوایی ایران و آمریکا کلید خورد
قیمت روز خودروهای وارداتی در بازار+ جدول
کاهش 100 هزار تا 6 میلیونی قیمت خودرو
حضور ناو جنگی ائتلاف دریایی خلیج عدن در ۵ مایلی کشتی «ایران شاهد»
تولید یک هواپیمای جدید 70 نفره در ایران
قیمت دیپلم و لیسانس و دکترا در بازار آزاد!
شش دلیل برای خوردن شکلات تلخ
خواهرزاده فردین در سریال درحاشیه+ تصاویر
چهار باور غلط درباره دویدن
اوباما: ایران بایدبخشی‌از راه‌ حل‌ یمن باشد
ادامه روند کاهشی قیمت اوراق مسکن
ابوبکر البغدادی زخمی شده است؟

ارسال نظر برای این خبر


کد امنیتی رفرش