آخرین اخبار روز ایران و جهان را در این سایت بخوانید.

اخبار روز ایران و جهان

زمزمه‌هاي اجراي فاز دوم هدفمندي با شرايط جديد

بازدید : 393 |
درباره : اقتصادی , اجتماعی , |
تاریخ : سه شنبه 23 خرداد 1391 زمان : 19:44

درحاليكه مدتي است همگان منتظر اجراي فاز دوم قانون هدفمندسازي يارانه‌ها هستند خبرهايي حاكي از آن است كه در فاز دوم قصد افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي وجود ندارد و بناست ميزان يارانه نقدي افزايش يابد.

به گزارش جهان به نقل از ايسنا، بنا بر آخرين اطلاعات در چند هفته گذشته كه تصميم گيري درباره زمان و كيفيت اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها در دولت در دست بررسي است، يكي از آخرين گزينه‌هاي بررسي شده افزايش يارانه نقدي اختصاص يافته به خانواده‌ها با تمهيداتي و در عين حال افزايش نيافتن قيمت حامل هاي انرژي بوده است.

البته اين گزينه در بخش‌هايي از دولت با مخالفان جدي روبه‌رو است كه علاوه بر بحث منابع لازم براي اجراي چنين طرحي، نسبت به مفيد و منطبق بودن اين گزينه با اهداف كلي بحث هدفمندي بحث دارند. با اين حال اين گزينه موافقاني نيز دارد كه بر ممكن بودن آن با در نظر گرفتن و تامين ابعاد مناسب طرح تاكيد دارند.

در حالي كه دولت قصد اجراي فاز دوم قانون هدفمندسازي يارانه ‌ها را پيش از تصويب قانون بودجه داشت و پيش‌بيني مي‌شد محمود احمدي نژاد در گفت و گوي تلويزيوني خود با مردم در 29 فروردين ماه آغاز اجراي فاز دوم را اعلام كند، انتقادات برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نسبت به اجراي قانون پيش از تصويب قانون بودجه منجر به لغو اين گفت و گو شد.

از سوي ديگر در حالي كه دولت رقم 135 هزار ميليارد تومان را به عنوان درآمد حاصل از اجراي قانون هدفمندسازي براي بودجه سال 91 پيشنهاد داده بود مجلس شوراي اسلامي رقم 66 هزار ميليارد تومان را تصويب كرد كه مورد رضايت دولت نبود و در نتيجه در حالي كه پيش بيني مي شد فاز دوم قانون در خرداد ماه اجرا شود سيد شمس‌الدين حسيني – وزير امور اقتصادي و دارايي- اعلام كرد: فاز دوم اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها هر وقت كه زمان مناسب آن برسد اجرايي مي‌شود. بايد با توجه به ابلاغيه مجلس در ستاد هدفمندي‌ يارانه‌ها مساله را بررسي كنيم و آن وقت تصميم‌گيري نهايي صورت گيرد.

وي با تاكيد بر اين‌كه هيچ برنامه‌ي مصوبي درباره زمان و چگونگي اجراي اين قانون نداريم ،ادامه داد:اين به آن معنا نيست كه قانون از دستور كار خارج شده باشد اما درباره كم و كيف و زمان اجراي فاز دوم هنوز هيچ تصميمي نگرفته‌ايم. لذا براي هيچ چيز بيش از گمانه‌زني ارزش قائل نيستيم و فكر مي‌كنيم كه فاز دوم در بهترين شرايط و زمان صورت بگيرد.

اين اقدام در شرايطي است كه برخي كارشناسان و نمايندگان مجلس معتقدند عدم اجراي فاز دوم قانون هدفمندي‌ آثار مثبت فاز اول را از بين مي برد و در مقابل برخي كارشناسان با اشاره به تورم موجود و همچنين وضعيت نا خوشايند بخش توليد بر توقف اجراي قانون تاكيد مي كنند.

به گزارش ايسنا براساس قانون هدفمندسازي يارانه‌ها كه در سال 88 در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيده است، دولت از زمان اجرا بايد طي پنج سال اقدام به آزادسازي قيمت‌ها كند. به عبارت ديگر، سالانه 20 درصد آزادسازي صورت مي‌گيرد و با توجه به اينكه فاز اول اجراي قانون در آذر ماه سال 89 آغاز شد، اكنون حدود شش ماه از زمان تعيين شده براي اجراي فاز دوم هدفمندسازي يارانه‌ها گذشته است.

بر اساس اين گزارش اگر قيمت حامل‌‌هاي انرژي در فاز دوم افزايش نيابد سناريوهاي طراحي شده براي بنزين 700 و هزار توماني منتفي مي‌شود. با توجه به اين‌كه شنيده مي‌شود دولت قصد افزايش يارانه نقدي را دارد باتوجه به تصويب رقم 48 هزار ميليارد تومان براي يارانه نقدي و با فرض اجراي فاز دوم از تيرماه ميزان يارانه نقدي 82 هزار تومان خواهد شد.


برچسب ها : یارانه ها , فازدوم , هدفمندی یارانه ها , میزان یارانه , یارانه نقدی , انرژی ,
نویسنده : مدیر | نظرات (0)

اخبار مرتبط

آخرین خبرها

اسامی داوران هفته نخست لیگ برتر اعلام شد
حمله بی‌سابقه پروین به وزیر
طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی
حسین فریدون پنجم شهریور محاکمه می شود
هانیه توسلی هم در تلویزیون ممنوع شد
تلاش بغداد برای کاهش تنش تهران لندن
اتحادیه املاک کرج: خانه ارزان شد اما اجاره پایین نیامد
قلعه نویی: اگر فحاشی 100 هزار نفر خوب است آن را به حسن زاده تقدیم می کنم
دروازه بان برزیلی برای حضور در تیم گیتی پسند وارد ایران شد
دزدی هنگفت از جنیفرلوپز
احتمال صدور حکم سه سال حبس برای نجفی
بویینگ 80 فروند هواپیما به ایران می‌فروشد
دوقلوهای داعشی مادر خود را سر بریدند!
واکنش‌ ها به نتایج همه پرسی در انگلیس
رقم کمک هزینه مسکن نمایندگان مجلس
سود وام مسکن کاهش یافت
راز قتل بازیکن سایپا
شبکه "من و تو" جای سالار عقیلی نیست!
مذاکره هوایی ایران و آمریکا کلید خورد
قیمت روز خودروهای وارداتی در بازار+ جدول
کاهش 100 هزار تا 6 میلیونی قیمت خودرو
حضور ناو جنگی ائتلاف دریایی خلیج عدن در ۵ مایلی کشتی «ایران شاهد»
تولید یک هواپیمای جدید 70 نفره در ایران
قیمت دیپلم و لیسانس و دکترا در بازار آزاد!
شش دلیل برای خوردن شکلات تلخ
خواهرزاده فردین در سریال درحاشیه+ تصاویر
چهار باور غلط درباره دویدن
اوباما: ایران بایدبخشی‌از راه‌ حل‌ یمن باشد
ادامه روند کاهشی قیمت اوراق مسکن
ابوبکر البغدادی زخمی شده است؟

ارسال نظر برای این خبر


کد امنیتی رفرش