آخرین اخبار روز ایران و جهان را در این سایت بخوانید.

اخبار روز ایران و جهان

نرخ ارز و سکه شکست

بازدید : 635 |
درباره : اقتصادی , اجتماعی , |
تاریخ : چهارشنبه 12 مهر 1391 زمان : 11:59

روز گذشته پس ازابلاغ سیاستهای جدید ارزی، قیمت ارز و سکه در بازار آزاد شکسته شد و قیمتها به طور لحظه‌ای کاهش یافت به طوری که ظرف چند ساعت نرخ دلار بیش از 500 تومان، یورو 700 تومان و پوند 800 تومان، کاهش یافت...


همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام 150 هزار تومان نزول کرد. از سوی دیگر دولت برای ساماندهی بازار ارز تصمیم گرفت تقاضاهای خرد ارزی نظیر مسافران و دانشجویان غیربورسیه را نیز از طریق صرافی‌های غیرمجاز پوشش دهد.
در حال حاضر و به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، متقاضیان خرد یکی از عوامل اصلی نوسانات ارزی اخیر هستند. سیاست اصلی دولت که در راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی متبلور شد جمع‌آوری تقاضا از بازار آزاد است. بدین ترتیب پس از تخصیص ارز مرجع 1226 تومانی به واردکنندگان کالاهای اولویت یک و 2، سه اولویت دیگر یعنی 3، 4 و 5 نیز ارز مورد نیاز خود را 2 درصد زیر قیمت بازار و از طریق مرکز مبادلات ارزی دریافت می‌کنند.
با تداوم این رویه و همان‌طور که مسئولان دولتی بارها اعلام کرده‌اند بزودی اولویت‌های دیگر کالایی نیز می‌توانند از طریق این مرکز ارز مورد نیاز خود را تأمین کنند.
از سوی دیگر براساس بخشنامه بانک مرکزی همچون گذشته دانشجویان بورسیه، مسافران حج تمتع و بیماران عازم خارج که دارای تأییدیه شورایعالی پزشکی کشور هستند از ارز مرجع استفاده می‌کنند.
بدین ترتیب و همان‌طور که مشاهده می‌شود تاکنون نیمی از واردکنندگان کشور تحت پوشش سیاست ارزی دولت قرار گرفته‌اند و در واقع با این اقدام این بخش از متقاضیان بازار از مجموع تقاضای موجود در بازار آزاد حذف شده‌اند اما آنچه هم اکنون به تنور نابسامانی بازار آزاد می‌دمد، عمدتاً متقاضیان خردی هستند که برای تأمین نیاز خود رهسپار بازار آزاد می‌شوند البته کسانی که با هدف کسب سود و منفعت وارد بازار شده‌اند بخش عمده‌ای از تقاضاهای خرد را تشکیل می‌دهند. بر این اساس در کنار دلالان حرفه‌ای که در بازار آزاد جولان می‌دهند و هر روز با جوسازی روانی بر قیمت‌ها می‌افزایند مردم عادی نیز با جمع‌آوری نقدینگی‌های خود به این بازار پرهیاهو پیوسته‌اند تا به سودهای کلانی که در خیال خود می‌پرورانند دست یابند.
اما دولت در جدیدترین اقدامی که برای ساماندهی این بازار انجام داده قرار شده تا صرافان مجاز تقاضاهای خرد را نیز پوشش دهند. با اجرایی شدن این تصمیم که براساس توافق بانک مرکزی و صرافان مجاز اتخاذ شده بخش دیگری از تقاضاهای موجود از بازار آزاد حذف خواهد شد و بدین ترتیب هر چه بیشتر از گرمای این بازار کاذب کاسته خواهد شد.
دستور ویژه رئیس‌جمهور برای برخورد با اخلالگران بازار ارز
رئیس جمهور دستور برخورد با اخلالگران بازار ارز و کسانی که به طور عمد در بازار اخلال ایجاد می‌کنند را صادر کرد. مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن اعلام این خبر گفت: احمدی‌نژاد دستورات لازم را هم به لحاظ اطلاع رسانی و فرهنگ سازی و هم به لحاظ برخورد با سرشاخه‌هایی که به طور عمد در بازار اخلال ایجاد می‌کنند صادر کرده است تا فعالیت جدی‌تر نهادهای مسئول در این ارتباط آغاز شود.
به گفته وی در بازار آزاد نوعی سوداگری شکل گرفته و جهتگیری آن بازار به سمت بالا بردن قیمت ارز است.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه برخی مسئولان درباره مقاومت بازار و شکستن آن سخن گفته بودند و چه زمانی این موضوع محقق می‌شود، تصریح کرد: یک سیستم اقتصادی باید همزمان کار کند. ما مرکز مبادلات را راه انداختیم که سیستم اطلاعاتی آن باید خیلی بیشتر باشد، انتظارات ما خیلی بیشتر است، بخش ارتباطات سیاسی و فرهنگی در مورد جایگاه ارز در اقتصاد هم مهم است، این دو زیرساختار یعنی امنیتی اطلاعاتی و سیاسی فرهنگی هنوز پابه پای این زیرسیستم اقتصادی فعال نشده است.
توافق جدید برای فروش ارز غیرمرجع در صرافی‌های مجاز
همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت از توافق جدید بانک مرکزی با صرافان مجاز برای پوشش تقاضاهای خرد ارزی مثل مسافران و دانشجویان خبر داد و گفت: تعداد بانک‌های عامل مستقر در مرکز مبادلات به رقم 12 رسید.مهدی غضنفری گفت: تصمیم اخیر بانک مرکزی و صرافان که امیدواریم تا پایان هفته جاری اجرایی شود، بسیار خوب بوده و قطعاً می‌تواند بخشی از نیازهای خرد را که در تقاضای بازار نیز تأثیرگذار است، پاسخگو باشد.
وی افزود: صرافان مجاز و معتبر برای تأمین نیازهای خرد (این میزان از نظر تعداد زیاد است اما از جهت رقم چندان بالا نیست) ارز را با قیمتی حول و حوش مرکز مبادلات ارزی که هر روز بانک مرکزی اعلام می‌کند، عرضه خواهند کرد.غضنفری ادامه داد: این شیوه به نوعی خرید و فروش ارز توسط مردم یا بانک‌های عامل را در مقادیر کمی که مربوط به خدمات است و به واردات ارتباطی ندارد، رسمیت می‌بخشد.وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که مرکز مبادلات ارزی با استقبال خوب تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد اولیه مواجه شده، افزود: از ابتدای راه‌اندازی مرکز هر روز شاهد مراجعه افراد بیشتری از فعالان اقتصادی هستیم به این دلیل توسعه‌هایی در فضای مرکز انجام دادیم و ارائه سرویس‌های جدید را آغاز کرده‌ایم.



برچسب ها : سیاستهای جدید ارزی , قیمت ارز و سکه , بازار آزاد , صرافی‌های مجاز , اخلالگران بازار ارز , نوسانات ارزی ,
نویسنده : مدیر | نظرات (0)

اخبار مرتبط

آخرین خبرها

اسامی داوران هفته نخست لیگ برتر اعلام شد
حمله بی‌سابقه پروین به وزیر
طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی
حسین فریدون پنجم شهریور محاکمه می شود
هانیه توسلی هم در تلویزیون ممنوع شد
تلاش بغداد برای کاهش تنش تهران لندن
اتحادیه املاک کرج: خانه ارزان شد اما اجاره پایین نیامد
قلعه نویی: اگر فحاشی 100 هزار نفر خوب است آن را به حسن زاده تقدیم می کنم
دروازه بان برزیلی برای حضور در تیم گیتی پسند وارد ایران شد
دزدی هنگفت از جنیفرلوپز
احتمال صدور حکم سه سال حبس برای نجفی
بویینگ 80 فروند هواپیما به ایران می‌فروشد
دوقلوهای داعشی مادر خود را سر بریدند!
واکنش‌ ها به نتایج همه پرسی در انگلیس
رقم کمک هزینه مسکن نمایندگان مجلس
سود وام مسکن کاهش یافت
راز قتل بازیکن سایپا
شبکه "من و تو" جای سالار عقیلی نیست!
مذاکره هوایی ایران و آمریکا کلید خورد
قیمت روز خودروهای وارداتی در بازار+ جدول
کاهش 100 هزار تا 6 میلیونی قیمت خودرو
حضور ناو جنگی ائتلاف دریایی خلیج عدن در ۵ مایلی کشتی «ایران شاهد»
تولید یک هواپیمای جدید 70 نفره در ایران
قیمت دیپلم و لیسانس و دکترا در بازار آزاد!
شش دلیل برای خوردن شکلات تلخ
خواهرزاده فردین در سریال درحاشیه+ تصاویر
چهار باور غلط درباره دویدن
اوباما: ایران بایدبخشی‌از راه‌ حل‌ یمن باشد
ادامه روند کاهشی قیمت اوراق مسکن
ابوبکر البغدادی زخمی شده است؟

ارسال نظر برای این خبر


کد امنیتی رفرش