آخرین اخبار روز ایران و جهان را در این سایت بخوانید.

اخبار روز ایران و جهان

ابراز نگرانی آمریکا از قرارداد گازی تهران بغداد

بازدید : 454 |
درباره : اقتصادی , |
تاریخ : سه شنبه 01 مرداد 1392 زمان : 14:46

امضای قراداد گازی۱۴/۸ میلیارد دلاری صادرات گاز ایران به عراق که از یک سو برای ایران کاهش فشار تحریم‌ها محسوب می‌شود از سوی دیگر تامین سوخت نیروگاه‌های عراق برای تولید انرژی را فراهم می‌کند از هم اکنون نگرانی‌هایی در واشنگتن ایجاد کرده است...


سخنگوی دولت آمریکا روز دوشنبه گفت که واشنگتن از مقامات بغداد درباره این قرارداد توضیح خواسته است. به گفته وی «بغداد در گذشته پذیرای این مباحث بود و تمایلش را برای همکاری با آمریکا در زمینه تحریم ها اعلام کرده بود. ما قصد داریم پیامد‌های هرگونه فعالیت خلاف تحریم های آمریکا را روشن کنیم.»

از سوی دیگر یک سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرد گاز وارد شده از ایران برای تولید برق در دو نیروگاه اطراف بغداد مورد استفاده قرارا خواهد گرفت. قطع برق در مناطق جنوبی عراق که درجه هوا تا ۵۰درجه سلسیوس می‌رسد موجب اعتراضات مردم طی هفته‌های اخیر در این مناطق شده بود.

از نظر تهران، در زمانی که غرب اقدام به اعمال تحریم‌های گسترده بر حوزه صنعت نفت و گاز این کشور کرده است امضای قرارداد گازی با عراق یک بازار منطقه‌ای ارزشمند به روی ایران باز می‌کند. ‌به گفته مسئولین ایرانی با صادرات روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز ایران به عراق صادر می‌شود که روزانه ۱۰ میلیون دلار و سالانه ۳.۷ میلیارد دلار درآمد برای ایران به همراه دارد. این درآمد بالا برای جبران کاهش صادرات نفت ایران بر اثر تحریم ها برای ایران بسیار با ارزش است.

علیرغم نگرانی‌های واشنگتن و هم پیمانان عرب او از جمله عربستان درباره گسترش نفوذ ایران بر منطقه، تهران و بغداد روابط گسترده‌ای در دوران پس از سقوط صدام برقرار کرده‌اند.‌ حضور دو دولت شیعی در هر دوکشور تاثیر بارزی در این امر داشته است. قرارداد گازی اخیر این روابط و نفوذ را تقویت می‌کند.

مقامات رسمی واشنگتن از نگرانی روزافزون دولت اوباما نسبت به گسترش روابط تهران- بغداد خبر می‌دهند. آمریکا به ویژه نسبت به استفاده ایران از مسیر کشور عراق برای کمک‌رسانی و حمایت از دولت بشار اسد ابراز نگرانی کرده است.‌مقامات رسمی آمریکا بارها از بغداد خواسته‌اند مانع ایجاد این ارتباط بین ایران و سوریه شود، اما دولت بغداد تن به این خواسته‌ها نداده است. یکی از مقامات رسمی واشنگتن می‌گوید:« ما می‌دانیم که پرواز‌های ایران(به سوریه) ادامه دارد.»

تاکنون بخش اعظم صاردات گاز ایران به کشور ترکیه بوده است و مصرف داخلی نیز بخش عمده ای از تولید گاز را به خود اختصاص داده است. دولت ترکیه نیز اعلام کرده است علیرغم فشارهای غرب به واردات گاز از ایران ادامه خواهد داد. قراداد گازی اخیر با عراق صاردات ایران را به دوبرابر میزان فعلی افزایش خواهد داد.

بر اثر تحریم‌های بین‌المللی برخی شرکت ها از جمله توتال فرانسه، از پارس جنوبی خارج شدند، اما ایران به وسیله شرکت‌های داخلی خود به موفقیت‌هایی در توسعه و بهره برداری از این منبع عظیم گازی رسیده است. اخیرا ایران موفق به نصب سکوی استخراج گاز در خلیج فارس شد. به گفته یکی از مسئولین وزارات نفت ایران با تکمیل خطوط لوله، صادرات گاز ایران به عراق از دو ماه دیگر اجرایی خواهد شد.



برچسب ها : قرارداد گازی تهران بغداد , تحریم‌های بین‌المللی , صادرات گاز ایران به عراق , صنعت نفت و گاز , نگرانی آمریکا ,
نویسنده : مدیر | نظرات (0)

اخبار مرتبط

آخرین خبرها

اسامی داوران هفته نخست لیگ برتر اعلام شد
حمله بی‌سابقه پروین به وزیر
طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی
حسین فریدون پنجم شهریور محاکمه می شود
هانیه توسلی هم در تلویزیون ممنوع شد
تلاش بغداد برای کاهش تنش تهران لندن
اتحادیه املاک کرج: خانه ارزان شد اما اجاره پایین نیامد
قلعه نویی: اگر فحاشی 100 هزار نفر خوب است آن را به حسن زاده تقدیم می کنم
دروازه بان برزیلی برای حضور در تیم گیتی پسند وارد ایران شد
دزدی هنگفت از جنیفرلوپز
احتمال صدور حکم سه سال حبس برای نجفی
بویینگ 80 فروند هواپیما به ایران می‌فروشد
دوقلوهای داعشی مادر خود را سر بریدند!
واکنش‌ ها به نتایج همه پرسی در انگلیس
رقم کمک هزینه مسکن نمایندگان مجلس
سود وام مسکن کاهش یافت
راز قتل بازیکن سایپا
شبکه "من و تو" جای سالار عقیلی نیست!
مذاکره هوایی ایران و آمریکا کلید خورد
قیمت روز خودروهای وارداتی در بازار+ جدول
کاهش 100 هزار تا 6 میلیونی قیمت خودرو
حضور ناو جنگی ائتلاف دریایی خلیج عدن در ۵ مایلی کشتی «ایران شاهد»
تولید یک هواپیمای جدید 70 نفره در ایران
قیمت دیپلم و لیسانس و دکترا در بازار آزاد!
شش دلیل برای خوردن شکلات تلخ
خواهرزاده فردین در سریال درحاشیه+ تصاویر
چهار باور غلط درباره دویدن
اوباما: ایران بایدبخشی‌از راه‌ حل‌ یمن باشد
ادامه روند کاهشی قیمت اوراق مسکن
ابوبکر البغدادی زخمی شده است؟

ارسال نظر برای این خبر


کد امنیتی رفرش