آخرین اخبار روز ایران و جهان را در این سایت بخوانید.

اخبار روز ایران و جهان

خروج روزانه 8 میلیون بشکه نفت از بازار در صورت حمله به ایران

بازدید : 434 |
درباره : اقتصادی , سياسی , |
تاریخ : جمعه 05 آبان 1391 زمان : 11:34

ایران با موشک‌های بالستیک و کوتاه‌بردی که در اختیار دارد و با نیروی قدس وابسته به سپاه پاسداران خود می‌تواند بدون زحمت هشت میلیون بشکه نفت را در یک روز از بازار بیرون بکشد...



«جیم لوبه» رئیس دفتر خبرگزاری اینترپرس در واشنگتن در مطلبی با عنوان «کارشناسان ژئوپولتیک و نفت معتقدند حمله به ایران خطرات بزرگی به همراه دارد» به بررسی نظر کارشناسان در این زمینه پرداخته و می‌نویسد: مرکز منافع ملی که پیش از این از آن به عنوان مرکز نیکسون یاد می‌شد به خاطر اقداماتی که در حوزه سیاست خارجی انجام داده و بحث‌های بسیار به روزی که در میان کارشناسان انجام می‌دهد، معروف است و نتیجه‌گیری‌هایی که به طور خاص در جلسه روز جمعه این مرکز با عنوان «جنگ با ایران: ملاحظات اقتصادی و نظامی» شد، هراس‌انگیز بود.

سه سخنران اصلی این جلسه «مارک فیتزجرالد» معاون فرمانده نیروهای دریایی آمریکا و فرمانده نیروهای دریایی آمریکا در اروپا، «جفری کمپ» کارشناس مرکز منافع ملی که پیش از این کارشناس امور خلیج فارس در شورای امنیت ملی ریگان بود، «جی رابینسون وست» رئیس و موسس شرکت انرژی پی‌اف‌سی که مشاغل ارشدی را در کاخ سفید، وزارت انرژی و پنتاگون در دوران دولت‌های جمهوری‌خواه به عهده داشت، بودند. لازم به ذکر است که کمپ در حال کار بر روی یک تحقیق وسیع است که ماه ژانویه درباره موضوع مورد بحث منتشر می‌شود.

* خطوط لوله نفت منطقه در برابر حملات ایران بسیار آسیب‌پذیر هستند

از بین این سه تن، ارزیابی وست خصوصا نگران‌کننده بود. وی گفت که ایران با موشک‌های بالستیک و کوتاه‌بردی که در اختیار دارد و با نیروی قدس وابسته به سپاه پاسداران خود می‌تواند بدون زحمت هشت میلیون بشکه نفت را در یک روز از بازار بیرون بکشد- خصوصا پنج میلیون بشکه نفتی که از تاسیسات «عقیق» شرکت سعودی آرامکو تولید شده و خطوط نفتی که از پایانه «رأس‌التنوره» به خلیج فارس و کمی دورتر از ایران متصل است (به گفته وی، موشک‌های ایران ممکن است خیلی دقیق نباشد اما در نهایت یک چیز به چیز دیگر برخورد می‌کند). 2.5 میلیون بشکه نفت دیگری که در جنوب عراق، جایی که ایران ماموران زیادی دارد، جریان دارد نیز می‌تواند مایه ویرانی بزرگی در خطوط لوله شود؛ و یک میلیون بشکه دیگر نیز که از دریای خزر به سوی سیحان ترکیه در مدیترانه جریان دارد نیز می‌تواند دچار همین سرنوشت شود. (وی می‌گوید: اگر ایرانیها مامورانی را داشته باشند، این خطوط لوله بسیار آسیب‌پذیر هستند.)

وست تاکید می‌کند: «ممکن است هشت میلیون بشکه نفت را در یک روز از دست بدهید و جایگزینی سریع آن ممکن نیست. ما معتقدیم که قیمت نفت به بالای 200 دلار در هر بشکه می‌رسد.» (قیمت هر بشکه نفت برنت در حال حاضر 112 دلار است). علاوه بر این، وی می‌گوید که این نتیجه‌گیری شامل تلاش ایران برای بستن تنگه هرمز (احتمالی که وی معتقد است نیروی دریایی آمریکا می‌تواند به سرعت در برابر آن عکس‌العمل نشان دهد) یا این احتمال که تهران ممکن است همچنین از موشک‌هایش برای حمله به تاسیسات ال‌ان‌جی در قطر استفاده کند، نمی‌شود. وی می‌گوید: «اگر آنها این کار را بکنند، برق در کره جنوبی و ژاپن قطع می‌شود».

* تانکرهای نفتی در برابر حملات موشکی ایران بی‌دفاع هستند

وست گفت: «از نقطه‌نظر من، هزینه‌ها بسیار زیاد خواهند بود. مسدود کردن راه تجارت نفت برای آنها زیاد دشوار نخواهد بود.» این اظهارات وست شبیه اظهارات کمپ است که علاوه بر این پیش‌بینی کرده بود که واشنگتن از سوی افرادی که با ما همسو هستند برای توقف جنگ تحت فشار قرار خواهد گرفت.

فیتز پاتریک نیز کاملا با ارزیابی غرب از آسیب‌پذیری زیرساخت‌های نفتی در خلیج فارس و عراق آگاه است و بر آسیب‌پذیری حمل و نقل تانکرهای نفت‌کش در خلیج فارس و تنگه هرمز (خصوصا در مقایسه با 25 سال پیش در جریان جنگ تانکرها) تاکید دارد. وی می‌گوید در حالی که نیروی دریایی آمریکا می‌تواند برخی تجهیزات دفاعی را علیه موشک‌های ضدناو ایران که با سرعت 34 متر بر ثانیه حرکت می‌کنند، بکار گیرد اما تانکرهای نفتی در مقابل این موشک‌ها بی‌دفاع هستند.

فیتزپاتریک می‌افزاید: «ایرانیها قادرند جغرافیای حیاتی را با خطر مواجه کنند. بزرگترین مشکل نیروهای آمریکایی یک واقعه کاملا غیرمنتظره است.» منظور او از اتفاق غیرمنتظره حمله یکجانبه اسرائیل است که بدون اطلاع آمریکا انجام شود و ایران می‌تواند در چنین شرایطی مین‌های خود را به این منطقه منتقل کند که در این صورت حتی وجود یک مین منجر به ایجاد میدان مین خواهد شد. آنها همچنین موشک‌های ضدناو و بالستیک خود را به سرعت در منطقه مستقر می‌کنند که این امکان پاسخگویی در خلیج فارس و اطراف آن را برای آنها ساده‌تر می‌کند.

وی درباره انتظار واشنگتن از متحدانش در خلیج فارس برای همکاری می‌گوید روشن است که آنها دستکم در سطح رهبریشان بیشتر از کشورهایی که ما با آنها سر و کار داریم طرفدار آمریکا هستند. علاوه بر این به منظور حفظ امنیت تنگه هرمز تقریبا قطعی است که دستکم در سه جزیره‌ای که نزدیک تنگه هرمز هستند، نیروهایشان را مستقر کنند. اما این جنگی نیست که به سرعت در آن پیروز شوید زیرا ناتو برای شکست دادن «میلوشویچ» 78 روز صربستان را بمباران کرد که در مقایسه با سرزمین بزرگ ایران به اندازه یک تمبر پستی بود. وی با اشاره به اینکه کاملا نمی‌داند چگونه باید ایران را وادار به تسلیم شدن کرد، می‌گوید: «اگر مردم ایران معتقد باشند که راه درستی را در پیش گرفته‌اند، مقاومت خواهند کرد.»

* از بین بردن برنامه هسته‌ای ایران بدون اشغال این کشور ممکن نیست

نظر کلی شرکت‌کنندگان در این بحث که شامل دیگر کارشناسان بود، این است که برنده شدن در چنین جنگی که به معنای از بین بردن برنامه هسته‌ای ایران باشد بدون اشغال این کشور امکان‌پذیر نیست. فیتزپاتریک می‌گوید که با اقدام نظامی بار دیگر شما به طوفان صحرا بازمی‌گردید و نیروهای آمریکایی در آن زمان از عربستان سعودی به عنوان مکانی برای آغاز کار خود استفاده کردند. به نظر وی، برای رسیدن به ایران باید از طریق پاکستان یا عراق وارد شد و فکر نمی‌کنم بتوانیم از طریق عراق وارد شویم زیرا باید در دو جنگ شرکت نماییم.

کمپ ابتدا به تبعات بزرگتر راهبردی حمله به ایران اشاره کرد و گفت اگر آمریکا یا اسرائیل دست به چنین حمله‌ای بزنند، «می‌توانیم انتظار مخالفت بیشتری را از سوی روسیه، چین، برزیل و حتی هند انتظار داشته باشیم. همچنین نگران این مسئله هستم که ما کاملا از رفتار متحدانمان در این خصوص اطلاع نداشته باشیم». وی به مخالفت آلمان با حمله سال 2003 به عراق و مخالفت ترکیه اشاره می‌کند که درخواست‌های ‌آمریکا برای استفاده از خاک این کشور برای حمله به عراق را نپذیرفت اما اکنون نزدیک به آغاز جنگ با متحد بزرگ ایران در منطقه یعنی سوریه است. علاوه بر این اگر ما درگیر جنگی دیگر در خاورمیانه شویم، چه اتفاقی برای تعادل در منطقه می‌افتد مخصوصا اگر مجبور باشیم دلارهایی که به چین بدهکار هستیم را بازگردانیم؟ در نهایت هزینه‌های مالی که چنین حمله‌‌ای در پی خواهد داشت آمریکا را از این کار منصرف می‌کند همانطور که انگلیس و فرانسه در دوران جنگ سوئز در سال 1956 مجبور به عقب‌نشینی از مصر شدند و «دوایت آیزنهاور»، رئیس جمهور آمریکا در آن زمان لندن را تهدید کرد که در صورت عدم عقب‌نشینی قدرت‌های اروپایی با پوند و نه دلار به این جنگ ادامه می‌دهد.

* حمله به ایران روابط بین قدرت‌های بزرگ را تغییر می‌دهد

«دمیتری سیمز» رئیس سابق مرکز نیکسون نیز هشدار داد که حمله به ایران روابط بین قدرت‌های بزرگ را تغییر خواهد داد. روسیه احتمالا به شدت واکنش نشان خواهد داد و نه تنها تحریم‌های خود را علیه ایران لغو می‌کند بلکه به احتمال زیاد سیستم‌های موشکی اس-400 خود را به این کشور ارائه کرده و همکاری‌های تازه‌ای را با این کشور در زمینه انرژی هسته‌ای ‌آغاز می‌کند. اگر حمله آمریکا و یا اسرائیل به ایران بیش از یک روز طول بکشد باید با اقدامات غیرمنتظره‌ای از سوی روسیه و احتمالا چین روبرو شد.




برچسب ها : نفت , موشک‌های بالستیک , روابط بین قدرت‌های بزرگ , هزینه‌های مالی , تنگه هرمز , حمله نظامی ,
نویسنده : مدیر | نظرات (0)

اخبار مرتبط

آخرین خبرها

اسامی داوران هفته نخست لیگ برتر اعلام شد
حمله بی‌سابقه پروین به وزیر
طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی
حسین فریدون پنجم شهریور محاکمه می شود
هانیه توسلی هم در تلویزیون ممنوع شد
تلاش بغداد برای کاهش تنش تهران لندن
اتحادیه املاک کرج: خانه ارزان شد اما اجاره پایین نیامد
قلعه نویی: اگر فحاشی 100 هزار نفر خوب است آن را به حسن زاده تقدیم می کنم
دروازه بان برزیلی برای حضور در تیم گیتی پسند وارد ایران شد
دزدی هنگفت از جنیفرلوپز
احتمال صدور حکم سه سال حبس برای نجفی
بویینگ 80 فروند هواپیما به ایران می‌فروشد
دوقلوهای داعشی مادر خود را سر بریدند!
واکنش‌ ها به نتایج همه پرسی در انگلیس
رقم کمک هزینه مسکن نمایندگان مجلس
سود وام مسکن کاهش یافت
راز قتل بازیکن سایپا
شبکه "من و تو" جای سالار عقیلی نیست!
مذاکره هوایی ایران و آمریکا کلید خورد
قیمت روز خودروهای وارداتی در بازار+ جدول
کاهش 100 هزار تا 6 میلیونی قیمت خودرو
حضور ناو جنگی ائتلاف دریایی خلیج عدن در ۵ مایلی کشتی «ایران شاهد»
تولید یک هواپیمای جدید 70 نفره در ایران
قیمت دیپلم و لیسانس و دکترا در بازار آزاد!
شش دلیل برای خوردن شکلات تلخ
خواهرزاده فردین در سریال درحاشیه+ تصاویر
چهار باور غلط درباره دویدن
اوباما: ایران بایدبخشی‌از راه‌ حل‌ یمن باشد
ادامه روند کاهشی قیمت اوراق مسکن
ابوبکر البغدادی زخمی شده است؟

ارسال نظر برای این خبر


کد امنیتی رفرش