آخرین اخبار روز ایران و جهان را در این سایت بخوانید.

اخبار روز ایران و جهان

خبرهای جدید از مرحله دوم هدفمندی/ یارانه 5/7 میلیون نفر قطع میشود

بازدید : 392 |
درباره : اقتصادی , اجتماعی , |
تاریخ : جمعه 20 مرداد 1391 زمان : 18:34

دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها از شرایطی خبر میدهد که باعث خط خوردن نام برخی افراد از دریافت یارانه میشود....

محمد رضا فرزین که اکنون مدیرعامل صندوق توسعه ملی شده است , در مورد حذف یارانه برخی اقشار در مرحله دوم هدفمندی گفت: یارانه مرحله اول هیچکس حذف نشده و قصد حذف این یارانه وجود ندارد اما برای مرحله دوم افراد شناسایی می‌شوند و افراد ثروتمند از دریافت یارانه مرحله دوم حذف خواهند شد.
***چه کسانی ثروتمندند
درحالی که قبلا ملاک ثروتمندی درامد بیش از 10درصد یارانه دریافتی اعلام شده بود اما فرزین دردور جدید اظهاراتش تعداد این اقشار راهم حدود 10درصد جمعیت کشور دانست که حدود 5/7 میلیون نفر را شامل میشود , اما سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنرانی دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها در جلسه دولت و مجلس گفت: فرزین با تاکید بر تلاش دولت بر اجرای سریع‌تر فاز دوم هدفمندی یارانه ها خبر داد که در این مرحله دولت قصد دارد از محل اعتبارات حذف یارانه اقشار پر در آمد بعضی برنامه های دولت را که به دلیل کمبود اعتبارات اجرایی نشده اجرایی کند.
مصطفی افضلی فرد ، اظهار داشت: فرزین رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی در خصوص اهداف عمده هدفمندی یارانه ها، چالش ها و برنامه های پیش روی طرح تحول اقتصادی توضیحاتی را به نمایندگان ارائه داد که بسیار خوب بود ، هر چند بعضی از موارد آن را نمی توان رسانه ای کرد.
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها در این جلسه با تاکید بر تلاش دولت بر اجرای سریع‌تر فاز دوم هدفمندی یارانه ها خبر داد که در این مرحله دولت قصد دارد از محل اعتبارات حذف یارانه اقشار پر در آمد بعضی برنامه های دولت را که به دلیل کمبود اعتبارات اجرایی نشده اجرایی کند.
وی افزود: فرزین در این جلسه زمان دقیقی را برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تعیین نکرد اما اعلام کرد که دولت تلاش می کند فاز دوم هدفمندی را هر چه سریع تر اجرایی کند.

***نحوه تقسیم یارانه درفاز دوم
درهمین حال رئیس صندوق توسعه ملی٬ با تأکید بر اینکه رویکرد دولت در رابطه با نحوه پرداخت یارانه نقدی لحاظ سطح درآمد خانوارها بوده است٬ گفت: در صورتی که دولت وارد فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها شود٬ به طور قطع تصمیم‌گیری‌های لازم را برای تعیین سطح درآمد خانوارها انجام می‌دهد.
محمدرضا فرزین در دیدار نمایندگان دوره نهم مجلس شورای اسلامی با رئیس‌جمهور و اعضا هیأت دولت٬ با اشاره به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از سوی دولت نهم و دهم٬ تصریح کرد: بر اساس ماده 7 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها٬ مجلس دولت را مکلف کرد که به کلیه خانوارها متناسب به سطح درآمد پرداخت کند٬ اما متأسفانه به‌علت مشکلات اجتماعی این موضوع تحقق نیافت.
رئیس صندوق توسعه ملی٬ با تأکید بر اینکه رویکرد دولت در رابطه با نحوه پرداخت یارانه نقدی لحاظ سطح درآمد خانوارها بوده و هست٬ گفت: در صورتی که دولت وارد فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها شود٬ به طور قطع تصمیم‌گیری‌های لازم را برای تعیین سطح درآمد خانوارها انجام می‌دهد.
فرزین با بیان اینکه پرداخت نقدی راه‌حل مناسبی برای اجرای طرح و برنامه‌های کشور نیست٬ یاد‌آور شد: به‌طور مثال اگر امسال دولت اعتبار 6 هزار میلیاردی بخش سلامت را برای رایگان‌سازی درمان اختصاص دهد٬ مشخص نیست که اعتبارات حوزه سلامت در سال‌های آینده از کجا باید تأمین شود.
وی درباره میزان توزیع اعتبارات به خانوارها با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها٬ افزود: بر اساس اطلاعات مرکز آمار در سال 90 هر خانواده شهری به‌طور متوسط 260 هزار تومان از کنار آزادسازی قیمت انرژی درآمد داشته‌اند٬ که با این کار نسبت درآمد 10 درصد ثروتمند به 10 درصد فقیر در خانوارهای شهری٬ از 3.12در سال 89 به 3.11در سال 90 رسید و این در روستایی‌ها از 6.16 به 2.15کاهش‌یافته است.
فرزین با اعلام اینکه تورم در سال 89 حدود 4.12 درصد بود که این آمار در سال 90 به 5.21 درصد رسیده است٬ یادآور شد: بخشی از این میزان تورم٬ تأثیر اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و تحولات نرخ ارز بوده است.
محمدرضا فرزین –دبیرستاد هدفمندسازی یارانه‌ها – پیشتر اعلام کرده بود: پیش از حذف برخی اقشار از سیستم دریافت یارانه نقدی 74.5 میلیون نفر یارانه می‌گرفتند، اما این رقم هم اکنون به 70 میلیون نفر کاهش یافته است و برای حذف افراد دیگر در حال بررسی هستیم.

وی درباره چگونگی شناسایی افراد دارای تمکن مالی گفت: به هر حال ما از خیلی پایگاه‌های اطلاعاتی استفاده کرده‌ایم و نظام مشخصی برای شناسایی این افراد داریم.

البته فرزین سال گذشته اعلام کرده بود که بر اساس برآورد ما کسی که یارانه نقدی، بین پنج تا 10 درصد درآمد ماهیانه وی را تشکیل می‌دهد نیازی به یارانه ندارد. بنابراین احتمال داده می‌شود که فیش حقوقی افراد ملاک عمل قرار گیرد بنابراین در این صورت کارمندان و کارگران که دارای فیش حقوقی مشخص هستند، امکان برآورد دریافتی‌ها وجود دارد اما درباره سایر درآمدهای این افراد و همچنین افراد دارای مشاغل آزاد امکان برآورد درآمد وجود ندارد.

بر این اساس اگر بنا به گفته قبلی فرزین 10 میلیون نفر از گردونه دریافت یارانه نقدی حذف شوند، 5.5 میلیون نفر دیگر نباید یارانه بگیرند و این در حالی است که بنا به اعلام برخی کارشناسان دریافت یارانه تبدیل به عادتی برای خانوارها شده و قطع آن به راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود.




برچسب ها : یارانه , حذف یارانه افراد , مرحله دوم هدفمندی , یارانه نقدی , افراد ثروتمند ,
نویسنده : مدیر | نظرات (0)

اخبار مرتبط

آخرین خبرها

اسامی داوران هفته نخست لیگ برتر اعلام شد
حمله بی‌سابقه پروین به وزیر
طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی
حسین فریدون پنجم شهریور محاکمه می شود
هانیه توسلی هم در تلویزیون ممنوع شد
تلاش بغداد برای کاهش تنش تهران لندن
اتحادیه املاک کرج: خانه ارزان شد اما اجاره پایین نیامد
قلعه نویی: اگر فحاشی 100 هزار نفر خوب است آن را به حسن زاده تقدیم می کنم
دروازه بان برزیلی برای حضور در تیم گیتی پسند وارد ایران شد
دزدی هنگفت از جنیفرلوپز
احتمال صدور حکم سه سال حبس برای نجفی
بویینگ 80 فروند هواپیما به ایران می‌فروشد
دوقلوهای داعشی مادر خود را سر بریدند!
واکنش‌ ها به نتایج همه پرسی در انگلیس
رقم کمک هزینه مسکن نمایندگان مجلس
سود وام مسکن کاهش یافت
راز قتل بازیکن سایپا
شبکه "من و تو" جای سالار عقیلی نیست!
مذاکره هوایی ایران و آمریکا کلید خورد
قیمت روز خودروهای وارداتی در بازار+ جدول
کاهش 100 هزار تا 6 میلیونی قیمت خودرو
حضور ناو جنگی ائتلاف دریایی خلیج عدن در ۵ مایلی کشتی «ایران شاهد»
تولید یک هواپیمای جدید 70 نفره در ایران
قیمت دیپلم و لیسانس و دکترا در بازار آزاد!
شش دلیل برای خوردن شکلات تلخ
خواهرزاده فردین در سریال درحاشیه+ تصاویر
چهار باور غلط درباره دویدن
اوباما: ایران بایدبخشی‌از راه‌ حل‌ یمن باشد
ادامه روند کاهشی قیمت اوراق مسکن
ابوبکر البغدادی زخمی شده است؟

ارسال نظر برای این خبر


کد امنیتی رفرش